سیرهى عملى امام خمینى رضوان الله علیه در ماه مبارک رمضان
محمود اکبرى
عالمان ربانی، چلچراغهاى پر فروغى هستند که در هر عصرى، در آسمان علم و عمل مىدرخشند، و با کسب نور و گرما از خورشید رسالت و امامت. بر زمینان تجلى مىکنند و آنان را به سوى منابع نور و برکت دودمان وحى، رهنمون مىسازند، و بر بال عرفان ناب محمدى صلى الله علیه و آله نشانده، بر مشکات ملکوت، عروج مىدهند.
در میان دین باوران کفر ستیز، چهرهى محبوب قرن، فقیه تیز بین سیاست مدار ایزدخواه فیلسوف عارف ژرف نگر، عالم متخلق و رهبر و بنیان گذار جمهورى اسلامى، حضرت امام خمینى، رضوان الله علیه، از موقعیتى والا و ویژه برخودار است; زیرا، روزها و ساعتها و لحظههاى عمر او، بامراقبه و محاسبه سپرى شد و صدها آیهى قرآن را مجسم ساخت و عینیتبخشید.
امسال، که از سوى مقام معظم رهبرى، «سال امام خمینى; رضوان الله علیه» نام گذارى شده است، مناسب استسیرهى عملى ایشان را در ماه مبارک رمضان مورد بررسى قرار دهیم تا جان را با شهد محبت و شناختحاصل از رفتار ایشان، صفایى دیگر دهیم.
حضرت امام، رضوان الله علیه، توجه ویژهاى نسبتبه ماه رمضان داشته و بدین جهت، ملاقاتهاى خودشان را در ماه رمضان تعطیل مىکردند و به دعا و تلاوت قرآن و...مىپرداختند.
و خودشان مىگفتند: «خود ماه مبارک رمضان، کارى است» (1) .
یکى از یاران امام، در این باره گفته است:
در این ماه، ایشان، شعر نمىخواندند و نمىسرودند و گوش به شعر هم نمىدانند. خلاصه، دگر گونى خاصى متناسب با این ماه در زندگى خود ایجاد مىکردند، به گونهاى که این ماه را، سراسر، به تلاوت قرآن مجید و دعا کردن و انجام دادن مستحبات مربوط به ماه رمضان سپرى مىکردند (2) .
ایشان، به هنگام سحر و افطار، بسیار کم مىخوردند، به گونهاى که خادمشان فکر مىکردند که امام، چیزى نخورده است! (3)
حضرت امام رحمه الله درباره رمضان چنین مىسرایند:
ماه رمضان شد، مى و میخانه بر افتاد عشق و طرب و باده، به وقتسحر افتاد افطار به مى کرد برم پیر خرابات گفتم که تو را، روزه، به برگ و ثمر افتاد با باده، وضو گیر که در مذهب رندان در حضرت حق این عملتبارور افتاد (4)
عبادت و تهجد
از جمله برنامههاى ویژهى حضرت امام، رضوان الله علیه، در ماه مبارک رمضان، عبادت و تهجد بود. امام، عبادت را ابزار رسیدن به عشق الهى مىدانستند. و به صراحتبیان مىکردند که در وادى عشق، نباید به عبادت به چشم وسیلهاى براى رسیدن به بهشت نگاه کرد (5) .
اکثر آشنایان امام نقل مىکنند که از سن جوانى، نماز شب و تهجد، جزء برنامههایشان بود.
بعضى از نزدیکان ایشان مىگفتند که وقتى در ظلمت و تاریکى نیمهى شب، آهسته وارد اتاق امام مىشدم، معاشقه امام را با ایزد احساس مىکردم و مىدیدم که با خضوع و خشوعى خاص، نماز مىخواندند و قیام و رکوع و سجود را بهجا مىآوردند که حقا وصف ناپذیر بود. با خودم فکر مىکردم که شب امام، حقیقتا، لیلة القدر است (6) .
یکى از اعضاى دفتر ایشان، در این باره مىگوید:
پنجاه سال است که نماز شب امام، ترک نشده است. امام، در بیمارى و در صحت و در زندان و در خلاصى و در تبعید، حتى بر روى تختبیمارستان قلب هم نماز شب خواندند (7) .
امام، رضوان الله علیه، توجه خاصى به نوافل داشتند و هرگز، نوافل را ترک نمىکردند. نقل شده است که امام، در نجف اشرف، با آن گرماى شدید، ماه مبارک رمضان را روزه مىگرفت و با این که در سنین پیرى بودند و ضعف بسیار داشتند، تا نماز مغرب و عشا را به همراه نوافل بهجاى مىآوردند، افطار نمىکردند! و شبها تا صبح، نماز و دعا مىخواندند و بعد از نماز صبح، مقدارى استراحت مىکردند و صبح زود، براى کارهایشان آماده مىشدند (8) .
خانم زهرا مصطفوى مىگوید:
راز و نیاز امام و گریهها و نالههاى نیمه شب این، چنان شدید بود که انسان را، بى اختیار، به گریه مىانداخت (9) .
یکى از اساتید قم نقل مىکرد: شبى، میهمان حاج آقا مصطفى بودم. ایشان، خانهى جداگانهاى نداشتند و در منزل امام زندگى، مىکردند. نصف شب، از خواب بیدار شدم و صداى آه و نالهاى شنیدم، نگران شدم که مگر اتفاقى افتاده است; حاج آقا مصطفى را بیدار کردم و گفتم: «ببین چه خبر است!» . ایشان نشست و گوش داد و گفت: «صداى امام است که مشغول تهجد و عبادت است» (10) .
در ماه مبارک رمضان، این شب زنده دارى و تهجد، وضعیت دیگرى داشت. یکى از محافظان بیت مىگوید در یکى از شبهاى ماه مبارک رمضان، نیمه شب، براى انجام کارى مجبور شدم از جلوى اتاق امام گذر کنم. حین عبور، متوجه شدم که امام، زار زار گریه مىگردند! هق هق گریهى امام که در فضا پیچیده بود، واقعا مرا تحت تاثیر قرار داد که چهگونه امام، در آن موقع. از شب، با خداى خویش راز و نیاز مىکند (11) .
آخرین ماه مبارک رمضان دوران حیات امام، به گفتهى ساکنان بیت، از ماه مبارک رمضانهاى دیگر متفاوت بود! به این صورت که امام، همیشه، براى خشک کردن اشک چشمشان دستمالى را همراه داشتند، ولى در آن ماه مبارک رمضان، حولهاى را نیز همراه بر مىداشتند تا به هنگام نمازهاى نیمه شبشان، از آن استفاده کنند! (12)
توجه ویژه به قرآن
امام خمینى، رضوان الله علیه، توجه خاصى به قرآن داشتند، بهطورى که روزى، هفتبار قرآن مىخواندند!
امام، در هر فرصتى که بهدست مىآوردند، و لو اندک، قرآن مىخواندند. بارها دیده شد که امام، حتى در دقایقى قبل از آماده شدن سفره - که معمولا به بطالت مىگذرد - قرآن تلاوت مىکنند (13) ! امام، بعد از نماز شباش تا وقت نماز صبح، قرآن مىخواند (14) .
یکى اطرافیان امام مىگوید:
امام، در نجف، چشمشان درد گرفت و به دکتر مراجعه کردند. دکتر، بعد از معاینهى چشم امام گفت: «شما باید چند روزى قرآن نخوانید و به چشمتان استراحتبدهید» . امام، خندیدند! و فرمودند: «دکتر: من، چشم را براى قرآن خواندن مىخواهم! چه فایدهاى دارد که چشم داشته باشم و قرآن نخوانم؟ شما یک کارى کنید که من بتوانم قرآن بخوانم (15) !» .
و در ماه رمضان یکى از همراهان امام در نجف، اظهار مىکرد که امام خمینى، در ماه مبارک رمضان، هر روز، ده جزء قرآن مىخواندند; یعنى، در هر سه روز، یک بار قرآن را ختم مىکند (16) .
علاوه بر آن، هر سال، چند روز قبل از ماه مبارک رمضان، دستور مىدادند که چند ختم قرآن براى افرادى که مد نظر مبارکشان بود، قرائتشود (17) .
گزیدهایى از توصیهها و سفارشهاى امام، رضوان الله علیه، به مناسبت ماه مبارک رمضان
شما، در این چند روزى که به ماه رمضان مانده، به فکر باشید، خود را اصلاح کرده، توجه به حق تعالى پیدا نمایید.
از کردار و رفتار ناشایستهى خود، استغفار کنید! اگر خداى نخواسته، گناهى مرتکب شدهاید، قبل از ورود به ماه مبارک رمضان، توبه کنید! زبان را به مناجات حق تعالى عادت دهید! مبادا در ماه مبارک رمضان، از شما غیبتى، تهمتى و خلاصه گناهى سر بزند و در محضر ربوبى، با نعم الهى و در مهمان سراى بارى تعالى، آلوده به معاصى باشید! شما، اقلا، به آداب اولیهى روزه عمل نمایید و همانطورى که شکم خود را از خوردن و آشامیدن نگه مىدارید، چشم و گوش و زبان را هم از معاصى باز دارید! از هم اکنون، بنا بگذارید که زبان را از غیبت، تهمت، بدگویى و دروغ نگهداشته، کینه، حسد و دیگر صفات زشتشیطانى را از دل بیرون کنید!
اگر با پایان یافتن ماه مبارک رمضان، در اعمال و کردار شما هیچ گونه تغییرى پدید نیامد، و راه و روش شما با قبل از ماه صیام فرقى نکرد، معلوم مىشود روزهاى که از شما خواستهاند، محقق نشده است.
اگر دیدید کسى مىخواهد غیبت کند، جلوگیرى کنید و به او بگویید! «ما، متعهد شدهایم که در این سىروز ماه مبارک رمضان، از امور محرمه خود دارى ورزیم.» و اگر نمىتوانید او را از غیبتباز دارید، از آن مجلس خارج شوید! ننشینید و گوش کنید! باز تکرار مىکنم تصمیم بگیرید در این سى روز ماه مبارک رمضان، مراقب زبان، چشم، گوش و همهى اعضاء و جوارح خود باشید.
توجه بکنید که به آداب ماه مبارک رمضان عمل کنید; فقظ، دعا خواندن نباشد، دعا به معناى واقعىاش باشد (18) .
پىنوشتها:
1. پا به پاى آفتاب، ج 1، ص 286.
2. برداشتهایى از سیرهى امام خمینى ره، ج 3، ص 90.
3. همان، ص 89 .
4. روزنامهى جمهورى اسلامى، مورخ 8/1/69. امام خمینى ره 29 شعبان / 1407.
5. روزنامه جمهورى اسلامى، 20 / 11 / 64.
6. امام در سنگر نماز، ص 83; هزار و یک نکته، حسین دیلمى، نکتهى 129.
7. هزار و یک نکته، حسین دیلمى; حبیب و محبوب، ص 53; سیماى فرزانگان، ص 180.
8. سیماى فرزانگان، ص 159; برداشتهایى از سیرهى امام خمینى ره، ج 3، ص 99.
9. برداشتهایى از سیرهى امام خمینى ره، ج 3، ص 132.
10. همان، ص 286.
11. هزار و یک نکته، حسین دیلمى، نکتهى 104; جلوهاى از خورشید، ص 90.
12. برداشتهایى از سیرهى امام خمینى ره، ج 3، ص 126.
13. پا به پاى آفتاب، ج 1، ص 270.
14. برداشتهایى از سیرهى امام خمینى ره; ج 3، ص 198.
15. همان، ص 7.
16. همان، ص .
17. پا به پاى آفتاب، ج 1 ص 181.
18. سیماى فرزانگان، ص 159 و 161 برداشتهایى از سیرهى امام خمینى، ج 3، ص 8.