قیمومیت مردان برزنان
قیمومیت مردبرزن درقرآن کریم وروایات اسلامی بطورمبسوط موردبحث قرارگرفته است.
کارشناسان دینی وحقوقی ازظاهرآیه «الرجال قوامون علی النساء» بالجمله قیمومیت مردبرزن رااستنباط می نمایند.
این قیمومیت تمام ابعادزندگی مشترک انهارادربرنمیگیرد بلکه شامل محدوده خاص ازامورات مشترک بین زن وشوهرمیگردد.مردان نمیتوانند ادعاکنند که بدون قید وشرط درهمه زمینه ها برزنان حاکمیت دارند.
قاعده قیمومیت باقواعدمشابه همچون قاعده«تسلیط»،که زنان ومردان رابراموالشان مسلط میداند وموضوع «تساوی انسانها»،وآیه«ان اکرمکم عندالله اتقیکم»که ملاک برتری افرادراپرهیزگاری میداند قابل جمع است وضدیت ندارد،زیرااین قاعده بردیگران مقدم است.
سیره عملی چهارده معصوم (ع) قیمومیت مردبرزن نبوده است بلکه زنان درعصرطلایی پیغمبروائمه (ع) خودرادرارائه نقش اجتماعی وجایگاه معنوی همردیف مردان می پنداشتند.
نقش زمان،مکان،سنتها،آداب ورسوم دربرداشتهای افراط گرایانه وتفریط گرایانه ازقیمومیت مردان برزنان بسیارمؤثر بوده است.
گروهی ازمردان مغرض وسودجوازاین قاعده بنفع آمال شیطانی خوداستفاده مینمایندوهیچ گونه حقوقی رابرای زنان قایل نیستند.
باید باتفسیر صحیح واطلاع رسانی کامل توسط کارشناسان،راه سوءاستفاده های احتمالی ازاین قاعده سدگردد.
حامیان حقوق بشر ،گروهی ازغربیها وروشنفکران غیردینی براین قاعده ایرادگرفته اند وآن رانقض حقوق زنان ونوعی اسارت برای آنان میدانند.
امروزه طیف زنان مذهبی به تبع ازسفارشهای دینی،قیمومیت مردان رامیپذیرندوآن رابه صلاح جامعه میدانندولی غیرمذهبی هادرمقابل آن موضعگیری دارندوآن رامخالف آزادی زنان میدانند.